Je kan je fiets voor een groot deel zelf in prima staat houden door enkele basisregels te volgen. Een slecht onderhouden fiets krijgt gebreken, en die gebreken veroorzaken dan weer andere problemen, tot je fiets een hopeloze puinhoop wordt met grote herstelkosten tot gevolg.
Reinig NOOIT je fiets met een hogedrukspuit. Zelfs niet met een gewone tuinslang. De krachtige waterstraal dringt binnen op plekken die voor gewone regen waterdicht zijn. Door een waterstraal op je fiets te richten, dringt er water binnen op plekken waar het niet meer weg kan. Met slechte smering en roestvorming tot gevolg.
Hou je banden op spanning. Te platte banden leiden tot lekrijden, verdere schade aan binnen- en buitenband en zelfs onherstelbare velgen. Bij een stadsfiets moet er gemiddeld 4kg druk op je banden staan. Koop een degelijke fietspomp (met drukmeter) zodat je banden oppompen geen onaangename klus wordt.
Vervang tijdig je remblokjes. Versleten remblokjes helpen je velgen om zeep en maken je fiets gevaarlijk op de weg. Bij rollerbrakes is zelden onderhoud nodig.
Een versleten ketting werkt nog perfect. Je merkt er niets van, maar in stilte vernielt een versleten ketting de tandwielen vooraan en achteraan. Je zal pas iets merken wanneer je fiets begint te kraken of de ketting begint te verspringen, maar dan kijk je al aan tegen een kostenplaatje van al gauw 100 euro voor de vervanging van de defecte onderdelen voor een gewone stadsfiets. Terwijl je al een ketting hebt voor minder dan 10 euro.
Smeer je ketting regelmatig met een geschikte olie. Speciale kettingolie voelt niet vettig aan zodat er geen vuil aan de ketting blijft kleven. Als je een gewone olie gebruikt, veeg dan de overtollige olie af met een doek. Een ketting die beschermd wordt in een volledig gesloten kettingkast heeft veel minder vaak onderhoud nodig.
Meet tijdig (minstens 1 keer per jaar) de slijtage van je ketting. Dat kan met een toestelletje dat een paar euro kost.